1-. World health Organization-Region Office for Europe. Therapeutic patient programmers for healthcare providers in the field of prevention of chronic diseases. Report of a WHO working group. Copenhagen, Denmark; 1998.
2-. The Saint Vincent declaration on diabetes care and research in Europe. Acta Diabetológica. 1989; 10(Suppl): 143-144.
3-. DCCT Research Group. The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulin-dependent diabetes mellitus. N Engl J Med.1993; 329:977-8.
4.- Federación Internacional de Diabetes. Internacional standards for diabetes education. Bruselas. 1997.
5-. Comité de Educación DOTA. Normas para el desarrollo de programas de educación sobre la diabetes en América. Rev. Panam. Salud Publica. 2001; 10(5): 349-353.
6-. Norris SL; Self-management education in type 2 diabetes. Practica ln Diabetology. 2003; 22: 713.
7-. American Diabetes Association. Standards of medical care in diabetes 2008. Diabetes Care. 2008; 31(Suppl 1): S12-S54.
8-. Grupo de Trabajo Guías Clínicas y Consensos de la Sociedad Española de Diabetes. Perfil profesional del educador de pacientes con diabetes. Av Diabetol. 2012; 28(2): 38-47.
9-. Lee J-R, Kim S-A, Yoo J-W, Kang Y-K. The present status of diabetes education and the role recognition as a diabetes educator of nurses in Korea. Diabetes Res Clin Pract. 2007;77: 1S199-204.
10-. Federación Internacional de Diabetes. Atlas de diabetes de la FID. 6th ed. Brussels: 2013: 162p. www.idf.org
11.- Internacional Diabetes Federation. Update of mortality attributable to diabetes for the IDF diabetes atlas: estimates for the year 2011. Diabetes Res Clin Pract. 2013; 100(2): 277-279.
12-. Camejo M; García A; Rodríguez E; Carrizales ME; Chique J. Visión epidemiológica de la diabetes mellitus: situación en Venezuela: registro epidemiológico y propuesta de registro: Rev. Venez Endocrinol Metab. 2012; 10(Suppl1): 2-6.
13-. Anuario de mortalidad del Ministerio del Poder Popular para la salud (MPPS), 2007. (INE). Diabetes Mellitus E10-E14. Mortalidad Venezuela 1990-2007.
14.- Schargrodsky H; Hernández R; Marcet B. Carmela: assessment of cardiovascular risk in seven Latin American cities. Am J Med. 2008; 121(1): 58-65.
15-. Whiting D, Guariguata L, Weil C, Shaw J. IDF Diabetes Atlas: Global estimates of the prevalence of diabetes for 2011 and 2030. Diabetes Res Clin Practi. 2011; 94:311-321.
16-. López R, Hurtado D, López L, Acosta J, Gerardo Chazzin G, et al. Avances Cardiol 2014;34(2):128-134.
17-. Mariavilia RE, Veracoechea B. La formación de educadores en diabetes basada en las TIC y el currículo por competencias. http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/. Consultado el 23 de noviembre 2014.
18-. Gagliardino J, Etchegoyen GA. Model educational program for people with type 2 diabetes: a cooperative Latin American implementation study (PENDNID-LA). Diabetes Care. 2001; 24(6): 1001-1007.
19-. Davidson JK: The Grady Memorial Hospital Diabetes program. In Diabetes in Epidemiological Perspective. Mann JI, Pyoeraelae K, Teuscher A, Eds. Edinburgh, Churchill Livingstone, 1983: p. 332–341.
20-. Berg E. Curriculum building in nursing. Mosby St Louis. 1982.
21-. Internacional Diabetes Federation Consultative Section on Diabetes Education International Standards for Diabetes Education. IDF. Brussels: 2003: www.idf.org.
22-. Federación Internacional de Diabetes. Currículo Internacional para la Educación Diabética de Profesionales Sanitarios. 2008: http://www.idf.org/webdata/docs/curriculum_Final%20041108_Es.pdf
23-. Diabetes Educations Study Group (DESG). Working Group of the European Association for the Study of diabetes. Basic curriculum for health professionals on diabetes education. Report of a DESG Working Group 2001. Disponible en: http:/www.desg. org/images/desg-basic-curriculum.Pdf
24-. Contreras F, Hernández C. Educación Terapéutica. Propuesta de un diseño curricular. RVE. 2014; 1(1): 25-38.
25-. Raposo JF. De la educación clásica al empowerment. In: Isla Pera P, Llansa M, Vidal M, eds. Estrategias para mejorar la eficacia de la educación terapéutica en personas con diabetes. Barcelona: Bayer Health Care, 2008; 10-4
26-. Armengol E, Losada W. Desarrollo de un programa educativo estructurado en diabetes para pacientes pediátricos. Av Diabetol. 2010; 26:203-7. Documento descargado de http://zl.elsevier.es el 13/07/2014
27-.Bandura A, -Adam N. Analysis of self-efficacy theory of behavioral change. Cognitive Therapy & Research. 1977; 1:287-308.